BAB I
PENDAHULUAN
1.1 Latar Belakang
Ilmu Sosial dan Budaya Dasar merupakan pijakan awal atas
aneka fenomena sosial masyarakat dengan segala dinamika dan implikasinya dari
sudut pandang kajian dasar falsafah keilmuan. Manusia sebagai makhluk sosial
tentu tidak mungkin bisa memisahkan hidupnya dengan manusia lain. Sudah bukan
rahasia lagi bahwa segala bentuk kebudayaan, tatanan hidup, dan sistem
kemasyarakatan terbentuk karena interaksi dan benturan kepentingan antara satu
manusia dengan manusia lainnya.
Ilmu pengetahuan tidak hanya dapat dipahami dalam arti
sebuah hukum atau teori ilmiah sebagai hasil statis kegiatan utamanya. Ilmu
pengetahuan harus dipandang juga sebagai sebuah proses, sebuah kegiatan, dan
tentu saja sebuah kemampuan yang harus dimiliki oleh para ilmuwan. Mahasiswa
yang akan diorientasikan untuk menjadi sosok ilmuwan yang peka atas
permasalahan sosial kemasyarakatan diharapkan mampu larut dalam proses
keterciptaan ilmu pengetahuan tersebut. Kemampuan untuk larut tersebut harus
dimulai dengan mengetahui dan memahami dasar-dasar ilmu pengetahuan melalui
kemampuan “membaca” berbagai hasil teori dan kajian ilmu sosial, untuk kemudian
mampu melihat relevansi dan aplikasinya dengan fenomena dan problema sosial
kontemporer. Pada tataran selanjutnya pemahaman itu akan menggerakkan kemampuan
untuk berproses dalam terciptanya ilmu pengetahuan. Artinya pada simpul akhir
mahasiswa tidak menerima begitu saja teori dan hukum ilmiah yang telah ada,
melainkan mampu melahirkan teori dan kajian-kajian atas fenomena sosial sebagai
karya personal mereka.
Sebagai langkah awal dalam melarutkan diri pada terciptanya
ilmu pengetahuan kami, khususnya pada Ilmu Sosial, kami menyusun sebuah makalah
dengan judul : kasih sayang dan
kebencian . Dimana
materi tersebut merupakan satu diantara Pokok-pokok Pembahasan dalam Mata
Kuliah Ilmu Sosial dan Budaya Dasar Program Studi Pendidikan Agama Islam
Fakultas Agama Islam Universitas Islam Malang.
1.2 Rumusan Masalah
1. Apa saja yang dibahas dalam kasih sayang?
2. Apa saja yang dibahas dalam kebencian?
1.3 Tujuan
Berdasarkan
rumusan masalah tersebut, maka tujuan dari penyusunan makalah ini adalah:
•
Mengetahui
segala sesuatu yang dibahas dalam kasih sayang.
•
Mengetahui
segala sesuati yang dibahas dalam kebencian
BAB II
PEMBAHASAN
Hidup manusia akan terbatas dan
terkongkong apabila ada sekatan perasaan dan kejiwaan sesama manusia.
Sebaliknya terbuka dan bebas (dalam peraturan dan undang-undang yang
diperlukan) apabila ada kasih sayang dan saling mempercayai sesama insan.
Lantaran itu, tajuk ini MEMAHAMI SIFAT KASIH SAYANG DAN HIKMAHNYA DAN SIFAT
KEBENCIAN YANG PATUTNYA KITA HINDARI amat diperlukan untuk difahami dan
dihadhami (dicernakan) oleh setiap warga bumi terutama mereka yang mengungkap
persaksian “Asyhadu anlaa ilaaha illallaah, wa asyhadu annamuhammadar
rasuulullaah.”
SIFAT-SIFAT UTAMA YANG DIPERLUKAN
Setiap kelahiran manusia dibekali
oleh Allah s.w.t perasaan yang pelbagai. Perasaan itu perlu dipupuk, diasuh dan
dilazimi untuk menjadi akhlak atau perangai (1) yang membolehkan seseorang itu
dikatakan bersifat dengan sifat-sifat tertentu. Antara sifat-sifat utama yang
perlu dipupuk dan disuburkan ialah :
- Cinta atau al-Hubb :
Cinta dan kasih sayang akan tumbuh dalam diri hasil kepercayaan yang lahir melalui pancaindera yang lima (2) dan melalui ilmu tentang kebaikan menyeluruh atau sebahagian bagi sesuatu. Berlawanan dengan cinta dan kasih sayang ialah benci dan cuak yang merupakan perasaan tidak menerima terhadap sesuatu justeru tanggapan dan kepercayaan keburukan menyeluruh atau sebahagian bagi sesuatu. Mengenali dengan tepat akan sesuatu itu boleh menumbuhkan cinta yang sebenar atau benci yang sebenar. Manakala mengenali dengan silap (3) akan sesuatu pula boleh melahirkan cinta dan benci yang salah dan tersasar. Maksud cinta dan kasih sayang di sudut bahasa dan istilah akan dibicarakan kemudian nanti.
- Sabar atau bernafas panjang atau sanggup tahan senafas :
Sabar merupakan sifat utama yang dianjurkan Allah. Ia memberi maksud sanggup bertahan mengikut keperluan dan situasi. Sewaktu perang, orang yang ‘bersabar’ dikatakan berani. Semasa mampu membalas kejahatan orang tetapi ditahan gelora dendam disebut penyantun. Ketika hati ghairah ingin memiliki keindahan dunia dan tarikannya dan dia mampu memiliki, lalu dia ‘mengongkong’ diri daripada perhiasan dunia itu dan tidak terikat dengannya, maka ketika itu dikatakan zuhud. Sewaktu malas dan kelesuan, tetapi digagahi jua menunaikan kefardhuan dan nawafil (sunat) dikatakan mujahadatunnafsi (melawan nafsu keji). Dan seterusnya….. semua itu adalah SABAR!
- Benar atau menepati realiti :
Bersifat benar dengan maksud benar dengan Allah dalam memenuhi janji ‘inna solaati wanusuki wamahyaaya wamamaati lillah…’ , benar dengan diri dalam memenuhi kehendak ‘sunnatullah’ (4) pada diri sendiri sebagai makhluk yang dipertanggungjawabkan memakmur dan mengendalikan dunia yang dikenali sebagai manusia (5) dan benar dengan makhluk (6) lain, terutama sesama manusia.
- Ikhlas atau melakukan kerja kerana matlamat yang satu :
Ikhlas bermakna suci bersih. Ikhlas berbakti kerana Allah bermaksud bekerja hanya mencari keredhaan Allah meskipun manusia tidak menyetujuinya. Namun, semasa membuat penilaian tentang apa yang Allah redha dan apa yang manusia setuju itu memerlukan ILMU tentang wahyu Allah (Qur’an dan sunnah yang soheh) dan ILMU tentang latar hidup mannusia dan aliran pemikirannya. Dan syarat dasar dalam keikhlasan amal (7) ialah dua : pertama, berbuat kerana menuntut keredhaan Allah atau ‘kerana Allah’ dan kedua, bertindak menepati dengan peraturan syari’at Islam atau menurut sunnah.
- Cinta atau al-Hubb :
Cinta dan kasih sayang akan tumbuh dalam diri hasil kepercayaan yang lahir melalui pancaindera yang lima (2) dan melalui ilmu tentang kebaikan menyeluruh atau sebahagian bagi sesuatu. Berlawanan dengan cinta dan kasih sayang ialah benci dan cuak yang merupakan perasaan tidak menerima terhadap sesuatu justeru tanggapan dan kepercayaan keburukan menyeluruh atau sebahagian bagi sesuatu. Mengenali dengan tepat akan sesuatu itu boleh menumbuhkan cinta yang sebenar atau benci yang sebenar. Manakala mengenali dengan silap (3) akan sesuatu pula boleh melahirkan cinta dan benci yang salah dan tersasar. Maksud cinta dan kasih sayang di sudut bahasa dan istilah akan dibicarakan kemudian nanti.
- Sabar atau bernafas panjang atau sanggup tahan senafas :
Sabar merupakan sifat utama yang dianjurkan Allah. Ia memberi maksud sanggup bertahan mengikut keperluan dan situasi. Sewaktu perang, orang yang ‘bersabar’ dikatakan berani. Semasa mampu membalas kejahatan orang tetapi ditahan gelora dendam disebut penyantun. Ketika hati ghairah ingin memiliki keindahan dunia dan tarikannya dan dia mampu memiliki, lalu dia ‘mengongkong’ diri daripada perhiasan dunia itu dan tidak terikat dengannya, maka ketika itu dikatakan zuhud. Sewaktu malas dan kelesuan, tetapi digagahi jua menunaikan kefardhuan dan nawafil (sunat) dikatakan mujahadatunnafsi (melawan nafsu keji). Dan seterusnya….. semua itu adalah SABAR!
- Benar atau menepati realiti :
Bersifat benar dengan maksud benar dengan Allah dalam memenuhi janji ‘inna solaati wanusuki wamahyaaya wamamaati lillah…’ , benar dengan diri dalam memenuhi kehendak ‘sunnatullah’ (4) pada diri sendiri sebagai makhluk yang dipertanggungjawabkan memakmur dan mengendalikan dunia yang dikenali sebagai manusia (5) dan benar dengan makhluk (6) lain, terutama sesama manusia.
- Ikhlas atau melakukan kerja kerana matlamat yang satu :
Ikhlas bermakna suci bersih. Ikhlas berbakti kerana Allah bermaksud bekerja hanya mencari keredhaan Allah meskipun manusia tidak menyetujuinya. Namun, semasa membuat penilaian tentang apa yang Allah redha dan apa yang manusia setuju itu memerlukan ILMU tentang wahyu Allah (Qur’an dan sunnah yang soheh) dan ILMU tentang latar hidup mannusia dan aliran pemikirannya. Dan syarat dasar dalam keikhlasan amal (7) ialah dua : pertama, berbuat kerana menuntut keredhaan Allah atau ‘kerana Allah’ dan kedua, bertindak menepati dengan peraturan syari’at Islam atau menurut sunnah.
BERAKHLAK DENGAN SIFAT
TUHAN DALAM KEHIDUPAN
Bagaimana meniru sifat Tuhan ? Allah
bersifat dengan sifat rahman iaitu
pengasih kepada segala makhluk di dunia ini,
maka seseorang manusia (apalagi seorang muslim/ muslimah) itu mestilah
mengumpulkan sifat kasih sayang itu ke dalam dirinya sebanyak yang terdaya
mengikut perintah Allah dalam menyayangi apa yang disayangi Allah dan membenci
apa yang dibenci Allah. Bukankah iman dan amal itu berada dalam kitaran cinta
dan benci ?(8) Begitu juga sifat-sifat Allah yang lain yang boleh diaplikasikan
dalam kehidupan manusia. Namun sifat Allah yang tertentu seperti ‘Mematikan’,
‘Maha Suci (Quddus)’, ‘Esa’ dan beberapa sifat lain tidak boleh ditiru oleh
manusia lantaran kemutlakan sifat itu hanya untuk Allah.
PENGERTIAN KASIH SAYANG
DISEGI BAHASA DAN ISTILAH
Kasih sayang dan cinta (dalam bahasa
Arab disebut Mahabbah) di segi bahasa
adalah berasal daripada bening dan bersih, atau luapan hati dan gejolaknya,
atau tenang dan teguh, atau gundah dan tiada tetap, atau inti sesuatu, atau
usungan bejana/ bekas, atau buah hati. Batasan maknanya juga berbeza pendapat
di kalangan ahli bahasa. Ada yang menyatakan sebagai kecenderungan secara terus
menerus dengan disertai hati yang meluap-luap. Ada pula yang menyebut sebagai
kecenderungan secara total kepada orang yang dicintai, kemudian engkau rela
mengorbankan diri, nyawa dan hartamu demi dirinya, kemudian engkau mengikutinya
secara sembunyi atau terang-terangan. Istilah yang sinonim dengan kasih sayang
dan cinta ini amat banyak sehingga menjangkau 50 istilah. Penjelasan detail
hendaklah dirujuk kepada buku penting tentang tajuk ini yang bernama : Cinta
Dan Rindu Menurut al-Qur’an Dan al-Sunnah (Asal : Raudhah al-Muhibbin wa Nuzhah
al-Musytaaqiin) oleh al- ‘Allaamah al-Imam Ibnul Qayyim al-Jauziyyah r.a.. (9)
4.1. Kasih-sayang sesama Islam
(seaqidah)
Kata Imam Hasan al-Banna r.a. (1908-1949m) dalam Risalah Ta’alimnya : “Maksudku dengan ukhuwwah (kasih sayang dan persaudaraan) adalah: Hati-hati dan ruh terikat dengan ikatan akidah. Ikatan akidah adalah ikatan yang paling kukuh dan mahal. Persaudaraan sebenarnya adalah persaudaraan iman dan perpecahan itu adalah saudara kepada kekufuran. Kekuatan yang pertama kepada kita adalah kekuatan kesatuan, tidak ada kesatuan tanpa kasih sayang. Kasih sayang yang paling rendah adalah berlapang dada dan yang paling tinggi ialah martabat `ithar’ (melebihkan saudaranya dari dirinya sendiri). Firman Allah s.w.t. : “dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberi kepada orang-orang yang berhijrah itu; dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat. dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang Yang berjaya.” (surah Al-Hasyr ayat 9).
Kata Imam Hasan al-Banna r.a. (1908-1949m) dalam Risalah Ta’alimnya : “Maksudku dengan ukhuwwah (kasih sayang dan persaudaraan) adalah: Hati-hati dan ruh terikat dengan ikatan akidah. Ikatan akidah adalah ikatan yang paling kukuh dan mahal. Persaudaraan sebenarnya adalah persaudaraan iman dan perpecahan itu adalah saudara kepada kekufuran. Kekuatan yang pertama kepada kita adalah kekuatan kesatuan, tidak ada kesatuan tanpa kasih sayang. Kasih sayang yang paling rendah adalah berlapang dada dan yang paling tinggi ialah martabat `ithar’ (melebihkan saudaranya dari dirinya sendiri). Firman Allah s.w.t. : “dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberi kepada orang-orang yang berhijrah itu; dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat. dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang Yang berjaya.” (surah Al-Hasyr ayat 9).
Akh yang benar dengan fikrahnya akan
melihat saudaranya lebih utama untuk diberikan perhatian dari dirinya sendiri
kerana kalaulah mereka tidak bersama dengannya pasti mereka akan bersama dengan
selain darinya (orang lain). Sesungguhnya serigala akan membaham kambing yang
kesesatan. Mukmin dengan mukmin yang lain adalah seperti sebuah bangunan yang
menguatkan antara satu sama lain. “Mukminin dan mukminat sebahagian mereka
adalah pemimpin kepada sebahagian yang lain.” Inilah situasi yang perlu kita
wujudkan.”
4.2. Kasih sayang sesama manusia
Kasih sayang sesama manusia meliputi segala-galanya dalam urusan hidup selain melibatkan unsur agama dan aqidah yang menjadi rukun agama yang dianuti oleh manusia tersebut. Justeru itu, kasih sayang ini membuka ruang untuk berintraksi dengan manusia yang tidak seagama secara terbuka dalam semua bidang selain yang melibatkan unsur agama manusia itu. Kemanusiaan ini amat menyeluruh, terutama bagi pihak kerajaan Islam dalam menangani semua pihak yang berada di bawah naungannya sehingga hak beragama penganut agama bukan Islam juga boleh dilayani selagi tidak berunsur menyebar dan menyuburkan agama tersebut. Kasih sayang ini meliputi bantuan keperluan hidup ; makanan, pakaian, tempat tinggal, pendidikan, kesihatan, dan keperluan asas yang lain, pergaulan (kecuali dalam hal-hal tertentu seperti perkahwinan), harta, tanah dan sebagainya.
4.2. Kasih sayang sesama manusia
Kasih sayang sesama manusia meliputi segala-galanya dalam urusan hidup selain melibatkan unsur agama dan aqidah yang menjadi rukun agama yang dianuti oleh manusia tersebut. Justeru itu, kasih sayang ini membuka ruang untuk berintraksi dengan manusia yang tidak seagama secara terbuka dalam semua bidang selain yang melibatkan unsur agama manusia itu. Kemanusiaan ini amat menyeluruh, terutama bagi pihak kerajaan Islam dalam menangani semua pihak yang berada di bawah naungannya sehingga hak beragama penganut agama bukan Islam juga boleh dilayani selagi tidak berunsur menyebar dan menyuburkan agama tersebut. Kasih sayang ini meliputi bantuan keperluan hidup ; makanan, pakaian, tempat tinggal, pendidikan, kesihatan, dan keperluan asas yang lain, pergaulan (kecuali dalam hal-hal tertentu seperti perkahwinan), harta, tanah dan sebagainya.
MACAM - MACAM KASIH SAYANG
5.1. Kasih sayang fitrah
Kasih sayang fitrah atau semula jadi atau sunnatullah yang dibekalkan oleh Allah ini seperti kasih sayang yang timbul apabila melihat anak kecil yang diseksa atau sakit. Semakin lemah seseorang manusia di sudut fizikal semakin dalam perasaan kasih sayang yang timbul dalam hati sanubari mereka yang berada sekitarnya. Justeru itu, kasih ibu dan ayah kepada anaknya tidak diperintahkan oleh Allah lantaran tabiat semula jadi yang wujud itu. Berbeza kasih sayang anak kepada dua ibu bapanya mestilah dipupuk dan dibajai, dan ianya diperintahkan oleh Allah, lantaran bimbang sewaktu tua ibu bapa (sewaktu lemah) tidak dipedulikan oleh anak-anak.
Termasuk kasih sayang fitrah ini ialah segala bentuk haiwan yang sentiasa menaungi anak-anaknya dan pasangannya. Bahkan adakalanya kasih sayang haiwan lebih hebat daripada kasih sayang sebahagian manusia yang tidak terdidik.
5.2. Kasih sayang Allah kepada hambaNya
a. Kasih sayang Allah kepada makhlukNya
Segala makhluk di alam maya ini berada di bawah kasih sayang Allah mengikut jenis dan klasifikasinya, walaupun makhluk itu (hanya jin dan manusia) kufur kepada Allah, lalu mereka boleh hidup dengan udara, air, tanah dan api yang disediakan oleh Allah. Dalam hal ini, mereka yang berikhtiar dan berusaha lebih akan mendapat habuan rezeki dan kekayaan mengikut kadar kerja yang disumbangkan. Bukankah ganjaran itu mengikut kadar kerja yang diusahakan ?
b. Kasih sayang Allah kepada hambaNya yang beriman
Kasih sayang Allah kepada makhlukNya yang beriman ada kelainannya, terutama di akhirat nanti. Semasa di dunia kasih sayang Allah ini berupa pertambahan taqarrub si hamba yang beriman kepada Allah. Persoalan rezeki dan kesenangan hidup bukan ukuran kasih sayang Allah kepada seorang mukmin.
5.3. Kasih sayang hamba kepada Tuhannya
Kasih sayang hamba kepada Tuhannya bergantung di atas kesedaran diri hamba/ manusia terhadap segala bentuk nikmat yang diperolehinya samada nikmat kewujudannya di dunia, atau nikmat panjang umur dan kesihatan dan nikmat kesenangan berupa harta, wang, kekayaan, pangkat dan sebagainya.
Kasih sayang fitrah atau semula jadi atau sunnatullah yang dibekalkan oleh Allah ini seperti kasih sayang yang timbul apabila melihat anak kecil yang diseksa atau sakit. Semakin lemah seseorang manusia di sudut fizikal semakin dalam perasaan kasih sayang yang timbul dalam hati sanubari mereka yang berada sekitarnya. Justeru itu, kasih ibu dan ayah kepada anaknya tidak diperintahkan oleh Allah lantaran tabiat semula jadi yang wujud itu. Berbeza kasih sayang anak kepada dua ibu bapanya mestilah dipupuk dan dibajai, dan ianya diperintahkan oleh Allah, lantaran bimbang sewaktu tua ibu bapa (sewaktu lemah) tidak dipedulikan oleh anak-anak.
Termasuk kasih sayang fitrah ini ialah segala bentuk haiwan yang sentiasa menaungi anak-anaknya dan pasangannya. Bahkan adakalanya kasih sayang haiwan lebih hebat daripada kasih sayang sebahagian manusia yang tidak terdidik.
5.2. Kasih sayang Allah kepada hambaNya
a. Kasih sayang Allah kepada makhlukNya
Segala makhluk di alam maya ini berada di bawah kasih sayang Allah mengikut jenis dan klasifikasinya, walaupun makhluk itu (hanya jin dan manusia) kufur kepada Allah, lalu mereka boleh hidup dengan udara, air, tanah dan api yang disediakan oleh Allah. Dalam hal ini, mereka yang berikhtiar dan berusaha lebih akan mendapat habuan rezeki dan kekayaan mengikut kadar kerja yang disumbangkan. Bukankah ganjaran itu mengikut kadar kerja yang diusahakan ?
b. Kasih sayang Allah kepada hambaNya yang beriman
Kasih sayang Allah kepada makhlukNya yang beriman ada kelainannya, terutama di akhirat nanti. Semasa di dunia kasih sayang Allah ini berupa pertambahan taqarrub si hamba yang beriman kepada Allah. Persoalan rezeki dan kesenangan hidup bukan ukuran kasih sayang Allah kepada seorang mukmin.
5.3. Kasih sayang hamba kepada Tuhannya
Kasih sayang hamba kepada Tuhannya bergantung di atas kesedaran diri hamba/ manusia terhadap segala bentuk nikmat yang diperolehinya samada nikmat kewujudannya di dunia, atau nikmat panjang umur dan kesihatan dan nikmat kesenangan berupa harta, wang, kekayaan, pangkat dan sebagainya.
5.4. Kasih sayang hamba sesama hamba
Kasih sayang hamba sesama hamba berlegar pada 5 paksi berikut :
a. Kasih sayang atas dasar kemanusiaan (satu hak sahaja) (lihat nombor 4.2 di atas)
b. Kasih sayang atas dasar kemanusiaan dan kejiranan (dua hak sahaja). Selain kasih sayang 5.1 di atas, kejiranan menambah lagi hak manusia dalam mendapat prioriti kasih sayang.c. Kasih sayang atas dasar kemanusiaan, kejiranan dan kekeluargaan (tiga hak sahaja). Tambahan kepada kasih sayang 5.1 dan 5.2 di atas, kekerabatan akan meningkatkan prioriti dan keutamaan memberi kasih sayang ini. Namun di akhirat, kasih sayang kekerabatan akan terputus apabila berbeza aqidah dan prinsip taqwa. Lihat (Zukhruf/ 67) : “pada hari itu sahabat-sahabat karib: setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya Yang lain, kecuali orang-orang Yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh).”
Kasih sayang hamba sesama hamba berlegar pada 5 paksi berikut :
a. Kasih sayang atas dasar kemanusiaan (satu hak sahaja) (lihat nombor 4.2 di atas)
b. Kasih sayang atas dasar kemanusiaan dan kejiranan (dua hak sahaja). Selain kasih sayang 5.1 di atas, kejiranan menambah lagi hak manusia dalam mendapat prioriti kasih sayang.c. Kasih sayang atas dasar kemanusiaan, kejiranan dan kekeluargaan (tiga hak sahaja). Tambahan kepada kasih sayang 5.1 dan 5.2 di atas, kekerabatan akan meningkatkan prioriti dan keutamaan memberi kasih sayang ini. Namun di akhirat, kasih sayang kekerabatan akan terputus apabila berbeza aqidah dan prinsip taqwa. Lihat (Zukhruf/ 67) : “pada hari itu sahabat-sahabat karib: setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya Yang lain, kecuali orang-orang Yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh).”
d. Kasih sayang atas dasar
kemanusiaan, kejiranan, kekerabatan dan keagamaan/ aqidah. (empat hak) (lihat
4.1 di atas). Juga apa yang disabdakan oleh junjungan Rasulullah s.a.w. yang
sering dibacakan kepada kita yang bermaksud : “Tidak beriman seseorang kamu
sehingga ia kasih kepada saudaranya (seagama) sebagaimana ia kasih kepada dirinya
sendiri.”
e. Kasih sayang sejati. Kasih sayang yang sebenar adalah kasih sayang berdasarkan aqidah. Manakala kasih sayang yang lain menyusul selepas kasih sayang aqidah ini mengikut kadar yang dibolehkan oleh aqidah samada dalam kekerabatan, atau kejiranan atau kemanusiaan.
e. Kasih sayang sejati. Kasih sayang yang sebenar adalah kasih sayang berdasarkan aqidah. Manakala kasih sayang yang lain menyusul selepas kasih sayang aqidah ini mengikut kadar yang dibolehkan oleh aqidah samada dalam kekerabatan, atau kejiranan atau kemanusiaan.
KEUTAMAAN
KASIH SAYANG DAN KELEBIHANNYA
6.1. Mendapat rahmat Allah
6.2. Mengurangkan kebencian dan permusuhan dalam selimut
6.3. Mengurangkan peperangan
6.4. Menarik sikap perdamaian antara manusia
6.5. Mengelak daripada tindakan ‘hukum balas’ dan dendam akibat kesalahan-kesalahan yang kecil, bahkan kesalahan yang besar seperti memaafkan pembunuhan yang tidak disengajakan.
6.6. Mendekatkan hati-hati yang berjauhan
6.7. Menyeronokkan aktiviti hidup manusia
6.2. Mengurangkan kebencian dan permusuhan dalam selimut
6.3. Mengurangkan peperangan
6.4. Menarik sikap perdamaian antara manusia
6.5. Mengelak daripada tindakan ‘hukum balas’ dan dendam akibat kesalahan-kesalahan yang kecil, bahkan kesalahan yang besar seperti memaafkan pembunuhan yang tidak disengajakan.
6.6. Mendekatkan hati-hati yang berjauhan
6.7. Menyeronokkan aktiviti hidup manusia
BAGAIMANA
MENGAPLIKASIKAN KASIH SAYANG DALAM KEHIDUPAN ?
7.1. Mengenali saudaranya secara
mendalam ; nama, alamat, pekerjaan, status sosial, kewangan, kesihatan,
psikologi dan sebagainya. “Jika seseorang menjalin tali persaudaraan dengan
orang lain, maka hendaklah dia bertanya siapa namanya, nama bapanya dan dari
mana dia berasal, kerana itu lebih mengeratkan kasih sayang.” Hadis riwayat
Tarmizi. (10)
7.2. Menyatakan ‘saya sayangkan
kamu’. Dalam sunan Abu Daud disebutkan bahawa seorang lelaki berada di samping
Rasulullah s.a.w. Kemudian ada lelaki yang lewat di sana. Orang yang ada di
samping beliau berkata : “Wahai Rasulullah, saya benar-benar mencintai orang
itu.” Rasulullah s.a.w. bertanya : “Apakah engkau sudah memberitahukannya?”
“Tidak.” Jawabnya. “Beritahukanlah cintamu itu padanya.” Sabda beliau. Maka
orang itu menemui orang yang dimaksud, lalu berkata kepadanya : “Sesungguhnya
aku mencintaimu kerana Allah.” Orang yang dicintainya berkata : “Yang membuatmu
mencintaiku juga mencintaimu.” (11)
7.3. Menyebarkan salam. Dalam soheh
Muslim, disebutkan dari hadits Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah s.a.w.
bersabda (bermaksud) : “Demi diriku yang ada di tanganNya, kalian tidak akan
masuk syurga sehingga kalian beriman, dan kalian tidak beriman sehingga kalian
saling mencintai. Mahukah jika kutunjukkan kepada kalian jika kalian
mengerjakannya, maka kalian saling mencintai ?Sebarkan salam di antara
kalian.(12)
7.4. Berhadiahlah, kamu akan
berkasih sayang. (Maksud Hadis).
7.5. Menutup keaiban saudaranya
(Maksud hadis)
7.6. Melaksanakan aktiviti pemupukan
kasih sayang seperti kebersamaan dalam : bermain, berbasikal, bersampan,
melancung, ziarah, kenduri, gotong royong dsb. Ini berasaskan ayat 2 surah
al-Maaidah :
bermaksud : “…..dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. dan bertaqwalah kepada Allah, kerana Sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya).”
bermaksud : “…..dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. dan bertaqwalah kepada Allah, kerana Sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya).”
7.7. Memberi apa yang diperlukan
dalam batas yang dibolehkan oleh syara’ ; Tenaga, Fikiran, Keprihatinan, Kasih
sayang, Kewangan, Harta, Pangkat dsb.
7.8. Memberi (hibah) secara rambang
atau terancang.
7.9. Menahan diri daripada segala
bentuk ancaman, bahaya dan khianat terhadap orang lain samada dalam bentuk
lidah, tangan dan hati nurani.
7.10. Mendo’akan kebaikan kepada
mereka yang layak mendapatnya dan mendo’akan menolak bencana daripada mereka
yang tidak sewajarnya ditimpa bencana mengikut perkiraan kita, bukan pada perkiaraan
Allah.
TANDA-TANDA
KASIH SAYANG DAN CINTA
Apabila usaha mewujud dan
menyuburkan kasih sayang dan cinta sesama muslim dan sesama insan, maka akan
mekarlah tanda-tanda kasih sayang dan cinta itu. Antara tanda-tanda itu (13)
ialah :
8.1. Menghunjamkan pandangan mata.
8.1. Menghunjamkan pandangan mata.
8.2. Malu-malu jika orang yang
dicintai memandangnya.
8.3. Banyak mengingat orang yang
dicintai, membicarakan dan menyebut namanya.
8.4. Tunduk kepada perintah orang
yang dicintai dan mendahulukannya daripada kepentingan diri sendiri.
8.5. Orang yang mencinta bersabar
menghadapi gangguan orang yang dicintai.
8.6. Memperhatikan perkataan orang
yang dicintai dan mendengarkannya.
8.7. Mencintai tempat dan rumah sang
kekasih.
8.8. Segera menghampiri yang
dicintai.
8.9. Mencintai apa pun yang dicintai
sang kekasih.
8.10. Jalan yang dilalui terasa
pendek sekali pun panjang saat mengunjungi orang yang dicintai.
8.11. Salah tingkah jika sedang
mengunjungi orang yang dicintai atau sedang dikunjungi orang yang dicintai.
8.12. Kaget dan gementar tatkala
berhadapan dengan orang yang dicintai atau tatkala mendengar namanya disebut.
8.13. Cemburu kepada orang yang
dicintai.
8.14. Berkorban untuk mendapatkan
keredhaan orang yang dicintai.
8.15. Menyenangi apa pun yang
menyenangkan orang yang dicintai.
8.16. Suka menyendiri.
8.17. Tunduk dan patuh kepada orang
yang dicintai.
8.18. Helaan nafas yang panjang dan
lebih kerap.
8.19. Menghindari hal-hal yang
merenggangkan hubungan dengan orang yang dicintai dan membuatnya marah.
8.20. Adanya kecocokan antara orang yang mencintai dan yang dicintai.
8.20. Adanya kecocokan antara orang yang mencintai dan yang dicintai.
BAHAYA SIFAT BENCI DAN CARA MENGHINDARINYA
Kebencian
dan keserakahan sesungguhnya bersumber pada pandangan yang salah dalam memahami
segala sesuatu. Kalau keserakahan dan kebencian terpenuhi tuntutannya, maka
serakah dan benci itu menjadi semakin besar. Serakah dan benci yang menjadi
makin besar akan menuntut pemuasan yang lebih besar lagi. Itulah lingkaran
setan atau sering diumpamakan seperti bola salju. Makin jauh bola salju itu
menggelinding, bola salju itu akan menjadi makin besar. Makin besar, bola salju
itu akan jauh lagi bergerak.
Kesengsaraan itu adalah
“akibat”. Pendeknya, kita merasa tidak enak, kesalahan.html”title=”"
>melihat yang tidak cocok, itu adalah “akibat”. Tetapi, keserakahan bukanlah
“akibat”, melainkan “sebab”. Kebencian adalah “sebab” juga. Disebabkan oleh
keserakahan dan kebencian, akibatnya muncullah kesengsaraan. Keserakahan dan
kebencian muncul dari pandangan yang salah. Yang tidak kekal dianggap kekal,
maka timbul keserakahan; yang tidak baik di anggap baik; yang tidak abadi di
anggap abadi; kesenangan yang sepintas dianggap bisa dinikmati terus-menerus.
Itulah pandangan salah. Lalu timbullah keserakahan, timbullah kebencian.
Serakah itu ingin mendapatkan sesuatu. Benci itu ingin menyingkirkan sesuatu,
ingin menghancurkan sesuatu. Kalau keserakahan dan kebencian itu timbul dan
tidak dijaga, hingga muncul melalui mulut, timbullah ucapan buruk. Kalau
serakah dan benci muncul melalui jasmani, timbullah perbuatan jahat. Akibatnya
adalah kesengsaraan, penderitaan. Tiap perbuatan akan menimbulkan akibat. Tidak
mungkin perbuatan tidak berakibat. Kalau memang perbuatan tidak berakibat, maka
manusia tidak perlu lagi bertanggung jawaBenci dan Cinta adalah dua sifat manusia
yang saling bertentangan. Barang kali kita pernah merasakan bagaimana kita
membenci seseorang, atau bahkan sebaliknya. Tapi tidakkah kita tahu apa
penyebabnya. Atau kenapa kita bisa membenci atau marah terhadap seseorang.
Sederhana saja, ketika
kita sedang marah atau bertengkar, kenapa kita harus berucap dengan keras.
Padahal pasangan kita bisa mendengar tanpa kita harus melakukan hal tersebut.
Karena, hati kita sebenarnya jauh dari pasangan kita. Coba kita lihat pasangan
yang lagi jatuh cinta tak usah berkatapun sudah tahu apa isi hati kita, karena
hati mereka begitu dekat.
Itulah sebenarnya
hakikat dari dua perasaan yang timbul, benci versus cinta. Keduanya berasal
dari dalam diri kita. Tapi terkadang kita menyalahkan orang lain atas perasaan
benci yang membuncah di dada. Dari sini marilah kita coba untuk sedikit bisa
mengendalikan diri dalam situasi yang sangat sulit sekalipun. Mudah-mudahan
dengan pengendalian diri yang membudaya kita bisa mendapatkan kualitas
kehidupan yang lebih baik.
PENUTUP
Akhirnya, kasih sayang dan cinta
yang diperlukan oleh seluruh manusia – disedari olehnya atau tidak – adalah
kasih sayang kemanusiaan yang akan bercambah dan bertambah subur apabila amalan
hibah, yasin dan kasih sayang yang dianjurkan ini dapat diaplikasikan dalam
amalan umat Islam secara khusus dan masyarakat manusia secara umum. Tindakanlah
yang menentukan kejayaan program dan cita-cita penganjur. Semoga semua peserta
mampu menjadikan program ini rutin hidup yang mengagumkan manusia banyak dan
yang lebih utama ialah meng’agum’kan Allah (diredhai Allah s.w.t.).
Sekian, 10122008.
Sekian, 10122008.
Nota
kaki :
Imam al-Ghazali r.a. menyatakan :
1.“Akhlak merupakan satu ungkapan
berkenaan suasana dalam diri yang kukuh mantap, daripadanya keluar segala
perbuatan dengan mudah dan selesa tanpa memerlukan berfikir dan memerhati.”
(Ihya ‘Ulumiddin, jld 3, ms 58, cetakan Dar al-Fikri.)
2 Pancaindera yang lima ialah
penglihatan mata, pendengara telinga, pembauan hidung, pengecapan lidah dan
penyentuhan tangan. Dan dikatakan bahawa indera yang paling utama ialah indera
keenam iaitu pengakalan otak!
3 Mengenali tidak hakiki seperti
‘mengenali Tuhan di kalangan ajaran sesat’ atau mengenali seseorang tanpa
memahami psikologi manusia.
4 Sunnatullah ialah ketentuan-ketentuan
Allah yang azali, sedia ada semasa kelahiran manusia dan di saat kewujudan
makhluk seperti api bersifat membakar, air bersifat memuaskan, pisau yang tajam
bersifat memutuskan. Tetapi pada hakikatnya hanya Allah yang berkuasa membakar,
mengenyang dan memuaskan dan memutuskan sesuatu. Semua yang ada pada makhluk
itu hanyalah pinjaman yang bisa hilang apabila Allah menghendakinya.
Sunnatullah pada makhluk inilah yang perlu kajian berterusan untuk memahami dan
manakluki alam raya. Sistem burung terbang yang difahami oleh manusia
membolehkan ciptaan besi dan bahan kaku bergerak di udara. Peraturan tingkah
laku manusia yang diteliti itulah yang memberi faham kepada kita tentang
psikologi manusia untuk berinteraksi antara satu sama lain. Dan seterusnya
tentang segala makhluk di alam ini……..
5 ‘Sesungguhnya bagi Tuhanmu ada
hak, bagi keluargamu ada hak dan bagi dirimu sendiri ada hak, maka tunaikanlah
setiap yang empunya hak itu akan haknya.’ Maksud dan saripati hadis.
6 Dengan makhluk lain juga mestilah
bersifat benar lantaran semua makhluk ‘hidup’ samada haiwan, tumbuhan, bahan
beku, cair dan gas apalagi makhluk ghaib seperti jin dan malaikat, mempunyai
tindak balas terhadap kelakuan yang dihasilkan oleh manusia.
7 Samada amal hati seperti niat dan
cita-cita, amal lidah seperti ceramah dan zikir, dan amal anggota seperti solat
dan kerjaya.
8 Dalam sunan Abu Daud dari hadits
Abu Dzarr r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda (maksudnya) : “Amal yang
paling utama ialah mencintai kerana Allah dan membenci kerana Allah.” Rujuk :
Cinta Dan Rindu Menurut al-Qur’an Dan al-Sunnah (Asal : Raudhah al-Muhibbin wa
Nuzhah al-Musytaaqiin) oleh al- ‘Allaamah al-Imam Ibnul Qayyim al-Jauziyyah
r.a. M.s. 366, edisi terjemahan terbitan ALBAZ Publishing & Distribution
S/B, cetakan ketiga 2003.
9 Cinta Dan Rindu Menurut al-Qur’an
Dan al-Sunnah (Asal : Raudhah al-Muhibbin wa Nuzhah al-Musytaaqiin) oleh al-
‘Allaamah al-Imam Ibnul Qayyim al-Jauziyyah r.a. Edisi terjemahan terbitan
ALBAZ Publishing & Distribution S/B, cetakan ketiga 2003.
10 Cinta Dan Rindu Menurut al-Qur’an
Dan al-Sunnah (Asal : Raudhah al-Muhibbin wa Nuzhah al-Musytaaqiin) oleh al-
‘Allaamah al-Imam Ibnul Qayyim al-Jauziyyah r.a. Edisi terjemahan , ms 369,
terbitan ALBAZ Publishing & Distribution S/B, cetakan ketiga 2003.
NB :
Benci dan sayang adalah dua sifat manusia yang
saling bertentangan. Barang kali kita pernah merasakan bagaimana kita membenci
seseorang, atau bahkan sebaliknya. Tapi tidakkah kita tahu apa penyebabnya.
Atau kenapa kita bisa membenci atau marah terhadap seseorang.
Sederhana saja, ketika kita sedang marah atau
bertengkar, kenapa kita harus berucap dengan keras. Padahal pasangan kita bisa
mendengar tanpa kita harus melakukan hal tersebut. Karena, hati kita sebenarnya
jauh dari pasangan kita. Coba kita lihat pasangan yang lagi jatuh cinta tak
usah berkatapun sudah tahu apa isi hati kita, karena hati mereka begitu dekat.
Itulah sebenarnya hakikat dari dua perasaan yang
timbul, benci versus cinta. Keduanya berasal dari dalam diri kita. Tapi
terkadang kita menyalahkan orang lain atas perasaan benci yang membuncah di
dada. Dari sini marilah kita coba untuk sedikit bisa mengendalikan diri dalam
situasi yang sangat sulit sekalipun. Mudah-mudahan dengan pengendalian diri
yang membudaya kita bisa mendapatkan kualitas kehidupan yang lebih baik.
Wallohu A’lam Bi Sshowab
DAFTAR PUSTAKA
•
Salasiah,
S. Sos, M. Si. , Materi Ilmu Sosial dan
Budaya Dasar, FAKULTAS ILMU SOSIAL DAN POLITIK - UNIVERSITAS 17 AGUSTUS
1945
•
Wibe site:
• www.wiki.answer.com
kasih sayang dan kebencian 15 Okt
2012
• www.wikipedia.com kasih sayang dan kebencian 15 Okt 2012
• www.kamusbesar.com
Budaya – adab – nilai Kamus Besar
Indonesia Online.15 Okt 2012
0 Komentar untuk "ISBD (ILMU SOSILA BUDAYA DASAR) KASIH SAYANG DAN BENCI"